S'activa la tramitació amb certificat digital i el nou mòdul de tràmits electrònics “e-TRAM 2.0”

Dijous, 28 de juliol de 2022

Durant aquest any 2022, des de l’AOC s’està substituint l’actual versió de l’e-TRAM (1.0) cap a una nova versió del servei, l’e-TRAM 2.0 a tots els ajuntaments adscrits, que posa al dia a nivell funcional i tecnològic el servei.

A l'Ajuntament de Gelida activem la migració el proper 1 d’agost a la versió de l'e-TRAM 2.0, la plataforma de tramitació electrònica impulsat pel Consorci Administració Oberta de Catalunya (CAOC) que utilitzen la majoria d'ajuntaments, consells comarcals, diputacions i altres ens públics de Catalunya.

Entre les millores d'aquesta nova versió e-TRAM 2.0 destaquen les següents:

  • Senzillesa i rapidesa per a la ciutadania.
  • Possibilitat de fer tràmits des del telèfon mòbil.
  • Més facilitat d’ús, mitjançant una interacció més senzilla, intuïtiva i segura.
  • Millores en accessibilitat i usabilitat: més ràpid, pràctic i amb una carpeta ciutadana (interadministrativa) on concentrar tots els tràmits amb l’administració.
  • Garanteix el compliment de la Llei 39/2015. Augment de la seguretat i de l’agilitat en la correcció de possibles disfuncions i reducció al màxim dels talls de servei.

Aquesta eina segueix permeten la tramitació electrònica amb l'administració municipal durant les 24 hores del dia i durant tot l'any sense que els ciutadans o les empreses s'hagin de desplaçar a les oficines municipals, però amb la màxima seguretat a partir de l’acreditació amb certificat electrònic.

 

Els tràmits amb l’Ajuntament amb certificat electrònic

Els darrers anys tota la ciutadania ha pogut fer els seus tràmits amb l’ajuntament de forma electrònica sense certificar la seva identitat.

A partir d’ara, i per garantir la seguretat i seguiment dels tràmits electrònics, i d’acord amb la normativa, per poder continuar fent els tràmits caldrà fer-ho amb un certificat digital. I així, el ciutadà podrà veure tots els tràmits de forma segura i privada tots els seus tràmits a la Carpeta Ciutadana.

Per això, a partir de l’1 d’agost, la ciutadania que vulguin fer un tràmit o instància amb l’ajuntament, hauran de fer-ho registrant-se amb un certificat digital i així acreditar que són aquest usuari per fer el registre.

Aquesta novetat permet identificar a la persona usuària que fa la tramitació amb la màxima seguretat i poder fer un seguiment adequat de les peticions. A més, amb els certificats electrònics s'assegura la integritat i la confidencialitat de les dades que es fan arribar a l'Administració, deixant constància que l’usuari ha fet una acció a través d'un mitjà electrònic i en queda un registre de data i hora.

D’aquesta manera també es compleix amb la legalitat vigent emparada en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, a la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic i ala Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic de los ciutadans als Serveis Públics.

Per fer tràmits via electrònica amb l'Ajuntament del Gelida cal fer-ho mitjançant la pàgina web municipal www.gelida.cat. Tot seguit cal cercar el tràmit que es vol realitzar i, si està activada la tramitació on line, fer-la des d'allà. Si no està activada cal baixar-se formularis en format pdf, omplir-los i adjuntar-los a través de l'apartat Instància Genèrica.

Com es tramita en línia?

Identificació digital:

  • La majoria de tràmits en línia requereixen la identificació de la persona que l'ha de dur a terme mitjançant un certificat digital.
  • Un certificat digital és un dispositiu o fitxer informàtic segur que us identifica plenament i legalment a Internet.

Com fer un tràmit en línia:

  • Aneu al tràmit que vulgueu "tramitar" de forma electrònic.
  • Per poder fer el tràmit en línia, haureu de disposar d'un certificat digital per accedir-hi.
  • Emplenar el formulari, adjunteu els fitxers si és el cas (els fitxers poden ser documents PDF, word o similar, fotos, fitxers,... en un format d'ús habitual) i un cop revisades les dades clicar el botó enviar. Els camps marcats amb asterisc són obligatoris.
  • En alguns tràmits també trobareu una fitxa en format PDF. L'heu de guardar al vostre ordinador, emplenar-lo i adjuntar-lo.
  • El procés d'enviament pot trigar uns segons, espereu rebre la resposta de la vostra tramitació. La resposta us comunicarà el núm. de referència de la vostra sol·licitud, i a més:
    • Si el tràmit és immediat tindreu el document generat disponible a la vostra "Carpeta Ciutadana- Bústia de documents".
    • Si hi ha pagament us avisarà que s'ha generat un rebut i que el trobareu a "Carpeta Ciutadana-Consulta i pagament de rebuts pendents".
    • En els casos que es necessiti també una autorització especial (ocupacions, talls de carrer...) un cop el servei corresponent l'hagi autoritzat rebreu un missatge (a l'adreça electrònica facilitada) comunicant-vos que s'ha generat el rebut i que el trobareu a "Carpeta Ciutadana-Consulta i pagament de rebuts pendents".
    • Per completar la tramitació faltarà pagar la taxa corresponent.

Com pagar un rebut:

  1. Aneu a l'apartat "Carpeta Ciutadana-Consulta i pagament de rebuts pendents".
  2. Seleccioneu i cliqueu sobre el rebut a pagar.
  3. A la part inferior us apareixeran les diferents possibilitats de formes de pagament: Obtenir carta pagament Pagar amb targeta Pagar per banca electrònica.
  4. Escolliu l'opció desitjada:
  • L'opció "obtenir carta de pagament" permet generar el document per pagar-lo per finestreta d'una entitat financera col·laboradora.
  • L'opció targeta de crèdit i banca electrònica us permet fer el pagament per Internet al moment. Procureu conservar un comprovant d'haver realitzat el pagament.

En tots els casos l'entitat financera no informa del pagament realitzat a l'Ajuntament fins al cap d'unes setmanes. Això fa que malgrat haver pagat un rebut, aquest segueixi constant com a pendent de pagament durant unes setmanes.

Notificació:

  • Rebrà un correu electrònic amb l'enllaç directe a la seva notificació.
  • Accedir a la seva notificació amb certificat digital o demanant una paraula de pas d'un sol ús.

 

Els certificats electrònics vàlids per fer la tramitació són:

  • Sistemes basats en certificats electrònics reconeguts o qualificats com és l'idCAT, el sistema Cl@ave o DNI electrònic.
  • Sistemes de clau concertada com l'idCAT Mòbil: basat en una contrasenya d’un sol ús que arriba a un telèfon mòbil.

Els certificats digitals que ens permeten tenir signatura electrònica reconeguda només és poden demanar presencialment, s’ha de ser major d’edat i només els poden facilitar una autoritat certificada reconeguda. Els certificats d'entitats certificadores públiques són gratuïts, com el Consorci AOC, i els emesos per entitats certificadores privades tenen un cost econòmic.

Qui pot tenir un certificat digital

  • Qualsevol persona física: La persona identificada actua a títol personal.
  • Persona vinculada a una organització sense capacitat de representació: En un àmbit on la persona identificada pertany a un col·lectiu professional i/o empresarial, pot actuar en nom propi però no en nom del col·lectiu o empresa.
  • Persona vinculada a una organització amb capacitat de representació: La persona identificada pertany a un col·lectiu professional i/o empresarial i pot actuar en nom del col·lectiu o empresa.
  • Persona jurídica: La persona identificada pertany a un col·lectiu professional i/o empresarial i s'identifica com el propi col·lectiu o empresa.
  • Persona física adscrita a un col·lectiu: En un àmbit on la persona identificada pertany a un col·lectiu de professionals col·legiats o entitat i pot actuar en nom propi, si escau.

Com obtenir l'identificador digital

  • Targeta IDCAt. Es pot obtenir presencialment a l’Ajuntament de Gelida. Cal demanar hora prèvia a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà al 93 779 00 58.
  • IDCAt mòbil. Es pot obtenir telemàticament a l'adreça https://idcatmobil.seu.cat.

Què necessito?

  1. DNI o TIE (no només el NIE)
  2. Targeta Sanitària Individual (TSI) o MUFACE
  3. Número de telèfon mòbil

Passos a seguir:

  1. Accedir a https://idcatmobil.seu.cat
  2. Acreditar la teva identitat amb el número i la data de caducitat del DNI o de la TIE, la data de naixement i el codi de barres de la Targeta Sanitària Individual (TSI) que lliura el CatSalut.
  3. codi de barres targeta sanitària
  4. Indicar el teu telèfon mòbil, per identificar-te i rebre avisos, i el correu electrònic.
  5. Informar la contrasenya d'un sol ús que rebràs al mòbil per finalitzar l'alta.
Darrera actualització: 5.08.2022 | 09:34